𝗣𝗿𝗶𝗺-𝗺𝗶𝗻𝗶𝘀𝘁𝗿𝘂𝗹 𝗕𝘂𝗹𝗴𝗮𝗿𝗶𝗲𝗶, 𝗞𝗶𝗿𝗶𝗹 𝗣𝗲𝘁𝗸𝗼𝘃, 𝗮 𝗮𝗻𝘂𝗻𝘁̦𝗮𝘁 𝗰𝗮̆ 𝗮 𝗲𝘅𝗽𝘂𝗹𝘇𝗮𝘁 𝟳𝟬 𝗱𝗲 𝗱𝗶𝗽𝗹𝗼𝗺𝗮𝘁̦𝗶 𝗿𝘂𝘀̦𝗶, 𝘀𝘂𝘀𝗽𝗲𝗰𝘁𝗮𝘁̦𝗶 𝗰𝗮̆ 𝗿𝗲𝗽𝗿𝗲𝘇𝗶𝗻𝘁𝗮̆ 𝗼 „𝗮𝗺𝗲𝗻𝗶𝗻𝘁̦𝗮𝗿𝗲 𝗽𝗲𝗻𝘁𝗿𝘂 𝘀𝗲𝗰𝘂𝗿𝗶𝘁𝗮𝘁𝗲𝗮 𝗻𝗮𝘁̦𝗶𝗼𝗻𝗮𝗹𝗮̆”. 𝗘𝘀𝘁𝗲 𝘃𝗼𝗿𝗯𝗮 𝗱𝗲 𝗰𝗲𝗹 𝗺𝗮𝗶 𝗺𝗮𝗿𝗲 𝗻𝘂𝗺𝗮̆𝗿 𝗱𝗲 𝗱𝗶𝗽𝗹𝗼𝗺𝗮𝘁̦𝗶 𝗿𝘂𝘀̦𝗶 𝗲𝘅𝗽𝘂𝗹𝘇𝗮𝘁̦𝗶 𝘀𝗶𝗺𝘂𝗹𝘁𝗮𝗻 𝗱𝗲 𝗕𝘂𝗹𝗴𝗮𝗿𝗶𝗮 𝗽𝗮̂𝗻𝗮̆ 𝗮𝗰𝘂𝗺. „𝗔𝘀𝘁𝗮̆𝘇𝗶 𝗮𝗺 𝗲𝘅𝗽𝘂𝗹𝘇𝗮𝘁 𝟳𝟬 𝗱𝗲 𝗮𝗺 𝗲𝘅𝗽𝘂𝗹𝘇𝗮𝘁 𝟳𝟬 𝗱𝗲 𝗮𝗽𝗿𝗱𝗼 𝗠𝘂𝗹𝘁̦𝗶 𝗱𝗶𝗻𝘁𝗿𝗲 𝗲𝗶 𝗮𝘂 𝗹𝘂𝗰𝗿𝗮𝘁 𝗱𝗶𝗿𝗲𝗰𝘁 𝗽𝗲𝗻𝘁𝗿𝘂 𝘀𝗲𝗿𝘃𝗶𝗰𝗶𝗶𝗹𝗲 𝗱𝗲 𝗶𝗻𝗳𝗼𝗿𝗺𝗮𝘁̦𝗶𝗶, 𝗶𝗮𝗿 𝗿𝗼𝗹𝘂𝗹 𝗹𝗼𝗿 𝗱𝗶𝗽𝗹𝗼𝗺𝗮𝘁𝗶𝗰 𝗮 𝗳𝗼𝘀𝘁 𝗺𝗮𝗶 𝗱𝗲𝗴𝗿𝗮𝗯𝗮̆ 𝘂𝗻𝘂𝗹 𝗱𝗲 𝗮𝗰𝗼𝗽𝗲𝗿𝗶𝗿𝗲. 𝗖𝗮̂𝗻𝗱 𝗴𝘂𝘃𝗲𝗿𝗻𝗲 𝘀𝘁𝗿𝗮̆𝗶𝗻𝗲 𝗶̂𝗻𝗰𝗲𝗮𝗿𝗰𝗮̆ 𝘀𝗮̆ 𝘀𝗲 𝗶𝗺𝗽𝗹𝗶𝗰𝗲 𝗶̂𝗻 𝗽𝗼𝗹𝗶𝘁𝗶𝗰𝗮 𝗻𝗼𝗮𝘀𝘁𝗿𝗮̆ 𝗶𝗻𝘁𝗲𝗿𝗻𝗮̆, 𝗮𝘃𝗲𝗺 𝗶𝗻𝘀𝘁𝗶𝘁𝘂𝘁̦𝗶𝗶 𝗰𝗮𝗿𝗲 𝘃𝗼𝗿 𝗿𝗮̆𝘀𝗽𝘂𝗻𝗱𝗲. 𝗠𝗮̆ 𝗮𝘀̦𝘁𝗲𝗽𝘁 𝗰𝗮 𝗱𝘂𝗺𝗶𝗻𝗶𝗰𝗮̆ 𝘀𝗮̆ 𝗮𝘃𝗲𝗺 𝘂𝗻 𝗮𝘃𝗶𝗼𝗻 𝗽𝗹𝗶𝗻, 𝗰𝘂 𝟳𝟬 𝗱𝗲 𝗹𝗼𝗰𝘂𝗿𝗶, 𝗰𝗮𝗿𝗲 𝘀𝗮̆ 𝗽𝗹𝗲𝗰𝗲 𝗹𝗮 𝗠𝗼𝘀𝗰𝗼𝘃𝗮 ”, 𝗮 𝗺𝗲𝗻𝘁̦𝗶𝗼𝗻𝗮𝘁 𝘁𝗿𝗮𝗻𝘀̦𝗮𝗻𝘁 𝗽𝗿𝗲𝗺𝗶𝗲𝗿𝘂𝗹 𝗯𝘂𝗹𝗴𝗮𝗿 𝗣𝗲𝘁𝗸𝗼𝘃.
 
Războiul hibrid acerb al Rusiei împotriva Republicii Moldova și prezența ilegală a armatei ruse de ocupație pe teritoriul nostru nu puteau să se aibă loc fără prezența masivă a serviciilor secrete rusești, infiltrate în toare instituțiile statului nostru și a unor părți politice bine cunoscute, prin sutelor. de ONG-uri și diverse asociații culturale și lingvistice, ce fac parte din proverbiala acoperire diversionistă a "Russkii Mir/Lumea Rusă". Generozitatea inconfundabilă, indulgența și toleranța exacerbată a tuturor conducerilor Republicii Moldova de la 1991 încoace vis-a-vis de numărul exagerat de "diplomați" ruși la Chișinău a favorizat activității fără probleme. Conform practicii diplomatice internaționale, de țările mai mici au misiuni diplomatice mai multe în state mari și importante, pornind de la politice, economice și comerciale. În cazul nostru situația este absolut inversă, din considerente foarte clare, pe care evită să le spună tranșant inclusiv actuala guvernare majoritară.
Documentul internațional de bază, care reglementează relațiile diplomatice dintre state și efectivele diplomatice ale acestora, această Convenție de la Viena din 1961 cu privire la relațiile diplomatice. Articolul 11 ​​al Convenției stabilește următoare:
1. În lipsa unui acord explicit asupra misiunii, statul acreditar poate cere ca acest lucru efectiv să fie menținut în limitele a ceea ce este rezonabil și normal, având în vedere împrejurările și condițiile existente în acest stat și nevoile misiunii în cauză.
2. Statutul acreditar poate, de asemenea, în aceleași limite și fără discriminare, să refuze a admite funcționari ale unei anumite categorii.
Așadar, regulament și cutuma diplomatică internațională ne indică foarte clar că numărul diplomaților din ambasade nu trebuie să depășească limitele rezonabile și normale, existând o reciprocitate a acestora. Când cel mai mare stat din lume, Federația Rusă, trimite în unul dintre cei mai mici state din lume, Republica Moldova, un număr de 30 de diplomați ("însuiți" într-o clădire uriașă, întinsă pe un cartier), iar Republica Moldova are la Moscova doar 9 diplomați, evident că sunt necesare acțiuni de reciprocitate. N-aș vrea să cred că cei 30 de diplomați ruși de la Chișinău (oficial declarați) n-au nicio atribuție cu servicii secrete rusești. Toată lumea civilizată și democratică a înțeles demult "preocupările exclusive de pace și prietenie ale diplomației rusești", iar cel mai recent caz al Bulgariei nu demonstrează cu prisosință necesitatea salubrizării de substanță a Ambasadei Ruse de la Chișinău. E nevoie doar o Notă Verbală de la MAEIE (ministrul de Externe să nu-și mai pună semnătura și gradele științifice pe acest document diplomatic, cum a mai făcut-o anterior; e suficient doar aplicarea ștampilei și a inițialelor semnatarului!) cu solicitarea de a proporționa rezonabil și reciproc numărul diplomaților ruși de aici cu cel al diplomaților noștri de la Moscova. Și toate acestea să se producă într-o „atmosfera calmă, constructivă și prietenească, specifică caracterului strategic al relațiilor moldo-ruse, ce decurg din prevederile Tratatului politic bilateral din 2001”.
Un asemenea gest al Chișinăului este unul absolut necesar și legal (conform Convenției de la Viena) și s-ar perfect în demersurile noastre de integrare europeană, mai ales acum când am devenit stat candidat la aderare în Uniunea Europeană. Cu cât vom face mai devreme acest lucru, cu atât va fi mai clar și convingător pentru partenerii noștri europeni că Republica Moldova este un stat cu adevărat european și nu un apendice la "Russkii Mir", fața adevărată și multidimensională a faptului că am văzut-o. în războiul rus împotriva Ucrainei.
 
𝗣.𝗦. În anexe rog să vedeți listele diplomaților ruși de la Chișinău și a celor moldoveni de la Moscova, precum și unele secvențe ale "prieteniei de nezdruncit moldo-ruse".
 
Autor: Iurie Renița

ABONEAZĂ-TE LA CANALUL NOSTRU DE TELEGRAM - PARANTEZE.MD